unDOGmatik

Cuki vagy ijesztő?

Kedvenceink, a jelmezek és a közösségi média

2018. május 28. - unDOGmatik
adorable-animal-blur-825949.jpg

A közösségi médiában nagyon sok furcsasággal találkozhat az ember, nem kivételek az állatok sem. Ott van például Shelby, a macska, aki gyakran tűnik fel ebédlőasztaloknál, felöltöztetve, vagy a több, mint 3 millió követővel rendelkező Doug the Pug, aki DJ-ként, királyként, sőt, elefántként is szerepel képeken.

Egy dolog biztos: egyre nagyobb divattá válik állatokat különböző ruhákba öltöztetni. Prof. Pauleen Bennett, a La Trobe Egyetem pszichológia tanszékének vezetője szerint ez annak is köszönhető, hogy az emberek egyre több időt töltenek online, a háziállatok pedig egyre inkább a család részeivé válnak, szóval helyett, hogy az emberek a gyerekeiket öltöztetnék fel, ugyanezt teszik kedvenceikkel.
Velünk ellentétben a fejlett országokban léteznek olyan, az állatok jólétével foglalkozó szervezetek, mint az RSPCA (Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals), akik iránymutatásokat adnak ki az állatok képzésével, tartásával kapcsolatban, hogy az semmiképpen ne ütközzön a jólétükkel. Természetesen ezzel a témával kapcsolatban is figyelmeztetik az állatbarátokat: teljesen rendben van képeket csinálni kedvenceinkről természetes helyzetben, viszont problémás lehet, amikor mindenféle öltözékekbe és pózokba vannak kényszerítve. Bronwyn Orr, az RSPCA tudományos munkatársa szerint sok ember számára nagyon viccesnek, cukinak tűnhet a felöltöztetett vagy kisminkelt állat, de ez egyértelműen ellentétes az állat méltóságával, természetes szükségleteivel és ösztöneivel.

Igény a kapcsolatok iránt

Az emberek többnyire nem szándékosan akarnak kényelmetlenséget okozni kedvenceiknek. Sokan egyszerűen csak kapcsolatot keresnek másokkal, és ehhez veszik igénybe háziállataik segítségét. „Kellemes, melengető érzés, amikor a többi ember ugyanazon nevet, mint te, és aranyosnak találja kedvencedet” – mondta Bronwyn Orr. „Azt akarjuk, hogy észrevegyenek minket, hogy az emberek tudjanak a létezésünkről. A közösség részei akarunk lenni.”
A háziállatokat tartók közössége márpedig hatalmas, Ausztráliában egy évben 12 milliárd dollárt költenek egy évben a gazdák kedvenceikre, Magyarországon több mint 2 millió kutya van, de pontos adatot a nyilvántartások, regisztrációk hiányosságai miatt nem is tudunk.

A kutya az kutya, a macska pedig macska

Az RSPCA arra figyelmeztet, hogy azok, akik kedvenceikről posztolnak képeket, és az őket követők is legyenek nagyon elővigyázatosak. Annak, hogy ennyire népszerűvé válnak az elvileg cuki, a valóságban azonban zaklatott állatot ábrázoló fotók, az is az oka, hogy az emberek nagy részének nehézséget jelent az állatok testjeleit felismerni, így sokszor nincsenek tisztában kedvencük félelmével, szorongásával. Ezek a jelzések természetesen fajtánként változhatnak.
Egy kutya például nem mosolyog, amikor a fülei hátra vannak csapva és a szája el van húzva, hanem pánikol, egy dühös macska pedig gyorsan és agresszívan mozgatja a farkát.
„Nem szabad elfelejtenünk, hogy a kutya az kutya, a macska pedig macska, és tiszteletben kell ezt tartanunk” – mondta Bronwyn Orr. „Az állatok jó része többnyire tényleg nem élvezi azokat a helyzeteket, amikor felöltöztetik.” És bár a kutyák toleránsabbak, mint a macskák, nem ajánlott különféle jelmezeket rájuk aggatni, amikor láthatóan rosszul érzik magukat a helyzetben, mert így csak zavarttá válnak, vagy akár túl is melegedhetnek. Persze, megfelelő tréninggel néhány kiegészítő nyugodtan használható, ha a kutyát sem zavarja.

A videón látható kutya például elég sok képen, felvételen szerepel hasonló módokon virágokkal, de a legkevésbé sem boldog és nem is mosolyog. Ezek mind a stressz, szorongás és a félelem jelei.

Új iránymutatás

Az RSPCA nemcsak a gazdák, hanem az állatokkal reklámozó cégek figyelmét is felhívja a problémára. A közeljövőben kiadnak egy iránymutatást, hogyan vihetők véghez az ilyen forgatókönyvek anélkül, hogy az állatok jóléte veszélybe kerülne. A lényeg, hogy azok a cégek, magánszemélyek, akik a közösségi médiában hasonló tartalmakat töltenek fel, legyenek tisztában vele, meddig mehetnek el az efféle fotók, videók készítésével, hogy ne okozzanak kellemetlenséget az állatnak. Természetesen a követők is felelősek, nekik is oda kell figyelniük, milyen oldalakat kedvelnek, és jelezniük kell az oldal felé, ha az állat jólétét veszélyeztető tartalommal találkoznak. És bár Magyarországon az RSPCA nem képviselteti magát, nekünk is érdemes figyelemmel kísérni ezeket az információkat, hogy bővítsük tudásunkat, és harmonikus kapcsolatot tudjunk kialakítani kedvenceinkkel, anélkül, hogy ártanánk nekik.
Egy állat sem érdemli, hogy fölösleges stressz, szorongás vagy félelem érje, csak, hogy mások nevetgélni tudjanak.

Forrás: http://mobile.abc.net.au/news/2018-05-28/dressing-up-animals-for-social-media-cute-or-cruel/9796902?pfmredir=sm
Fotó: Gilberto Reyes

Google+