unDOGmatik

unDOGmatik

Állatkertek ma – Abnormális viselkedésektől a környezetgazdagításig

5. rész – A környezetgazdagítás típusai

2016. október 04. - unDOGmatik

írta Burányi Virág


1.pngA környezetgazdagításnak több típusa van, ezek nem egymást kizáró kategóriák, gyakran átfedik egymást.

A társas gazdagítás történhet fajtársakkal, de fontos figyelembe venni, hogy az adott faj a természetben csapatban (pl. csimpánz) vagy egyedül (pl. puma) él. A szociális csoportok összeállításánál a természeteshez hasonló (stabil, harmonikus) összetétel szükséges, hogy megkönnyítsék a takarmányozást, ápolást és társas, területi, valamint udvarlási viselkedést. Keverten is tarthatók a fajok, ha közöttük szimbiotikus kapcsolat vagy kiegészítő tevékenység van (pl. ló és kecske vagy kevert papagáj raj). Környezetgazdagítást jelent az emberek társasága (gondozó, tréner, látogatók), valamint egyéb tárgyak (pl. tükör, plüssállat).

2.png

2a.png

A kognitív gazdagítás szellemi stimulálást (feladvány-etető, tréning, probléma megoldás), mentális kihívást (új tapasztalatok pl. szokatlan táplálék, új tárgy, illat) biztosít az állat számára. A viselkedéskondicionálás fontos része a környezetgazdagításnak, az állatok ezeken a tréningeken önként, saját akaratukból vesznek részt, és lehetőségük van egy új viselkedés megtanulására.

Jegesmedve tréning:

További tréning videók:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLpGBYbZ51fBp8HFY3s3oPEdMDVFbznClT

3.png

4.pngA fizikai környezet számos lehetőséget biztosít a környezetgazdagításra, ilyenkor a kifutó teljes használatának ösztönzése a cél (érdekes, változatos, bonyolult élőhely). Történhet kifutó átrendezéssel (pl. vizuális akadályok, mászó fák, pihenő helyek, magaslatok és kilátó helyek), különböző struktúrákkal (új-más formájú, mennyiségű talaj, vizes elemek), búvóhelyek kialakításával (fészek/odú, ezekhez változatos fészek anyagok), új tárgyak vagy játékok behelyezésével. A fizikai környezethez tartoznak az időjárási tényezők is (fény, hőmérséklet, páratartalom, szél), amik szintén hatással vannak az állatra.

Az érzékszervi gazdagítás célja, hogy stimulálja az állat szaglását, tapintását, hallását, látását és ízérzékelését, ezáltal kiváltsa a faj specifikus választ (pl. területi, reprodukciós vagy vadászviselkedés). Az állatok szenzoros rendszerei jellemzően igen eltérőek, és döntő szerepet játszanak a túlélésükben.6.png

A környezetgazdagítás során felhasznált szagingerek lehetnek természetesek (pl. feromonok, zsákmány szaga, irha, levedlett bőr, vizelet, trágya), vagy mesterséges illatok (pl. fűszerek, parfümök). Tapintható ingerek közé tartoznak a különböző eszközök, amiket lehet manipulálni, valamint az eltérő anyagok textúrái (pl. földhalom, szalma, takaró, papír, vászonzsák, karton vagy fa). Akusztikus ingerek a természetes hangok (pl. állat vokalizációk visszajátszása), vagy mesterséges zajok (pl. csengő, xylofon, rádió). Vizuális ingernek számítanak a különféle színes eszközök, játékok, tárgyak (amiket mozgat a szél vagy a víz), más állatok (pl. préda), vagy kifutók látványa, videó prezentációk, illetve tükrök. Íz ingerek közé tartoznak az élelmiszergazdagítások, sprék vagy italok.

7.pngAz élelemmel kapcsolatos gazdagítás során különféle, a faj számára biológiailag megfelelő takarmánnyal segítik elő a természetes táplálkozó viselkedést (pl. vadászat, gyűjtögetés). A táplálék lehet nyers/fagyasztott/főtt, puha/kemény, sima/durva, könnyű/nehéz. Az étrend változtatása, új eleség felkínálása (pl. dinnye hiénának, fagyasztott gyümölcslé patkányoknak), vagy a takarmány felszolgálásának módosítása (pl. problémadoboz, feladvány-etető, szétszórás, rejtés, elásás) remek módja a környezetgazdagításnak. (Animal Keepers’ Forum, Baumans 2005, Wettlaufer & Smith 2010, http2, http5, http6).

8.png

Környezetgazdagítási eszközöknek hívják azokat a tárgyakat (újak vagy már meglévőek), amiket az állat manipulálhat. A természetes anyagok (pl. eltérő méretű ágak, széna, fenyőtoboz, gyümölcsök, hüvelyesek, tollak, madárfészkek, kígyóbőr) mindig kéznél vannak, de használhatóak az ember által alkotott tárgyak, mint például autómosó henger, boomer labdák, autógumik, kong játékok, vagy épített elemek (pl. problémadoboz), különböző PVC csövek. A környezetgazdagítás során nem csak az állatok viselkedését gazdagítjuk, hanem a környezetet is védjük az újrahasznosítással (pl. karton dobozok, papírzacskók, újságok, papír forgácsok, régi ruhák, telefonkönyvek) (Animal Keepers' Forum, http2).

 

Irodalomjegyzék:

- Animal Keepers' Forum, Vol. 29, No. 2, pp. 54-56. American Association of Zoo Keepers, Inc.

- Baumans, V. (2005): Environmental Enrichment for Laboratory Rodents and Rabbits: Requirements of Rodents, Rabbits, and Research. D.V.M. Utrecht University, Netherlands, 9 p.

- Wettlaufer, D. & Smith, L. (2010): Enrichment Suggestions for Captive-born, Hand-reared Jackals Held in Captivity. Cheetah Outreach, Cape Town, 17 p.

- http2 https://www.aza.org/ Enrichment 2016.02.28.

- http5 http://rainbowsnakes.tumblr.com/post/119229812584/environmental-enrichment-for-reptiles-what-why Environmental Enrichment for Reptiles 2016.03.01.

- http6 http://www.enrichment.org/ The Shape of Enrichment 2016.02.22.

süti beállítások módosítása
Google+