unDOGmatik

unDOGmatik

Állatkertek ma – Abnormális viselkedésektől a környezetgazdagításig

4. rész – A környezetgazdagítás előnyei

2016. szeptember 17. - unDOGmatik

írta Burányi Virág

A környezetgazdagítás az abnormális viselkedésformák megjelenésének csökkentése mellett egyéb viselkedésproblémák megoldásában is segítséget nyújthat (Duncan 1997).

4_1.pngAbnormális és öncsonkító viselkedések (pl. szőrtépkedés és harapdálás főemlősöknél, tolltépkedés madaraknál, farok rágás macskáknál) mérséklése, esetleg megszüntetése (Baumans 2005, Duncan 1997, Wettlaufer & Smith 2010). Kimutatták, hogy a makákóknál alkalmazott környezetgazdagítás (pl. papírtépkedés, élelemadagoló kong játék) csökkenti az abnormális és öncsonkító viselkedésformák előfordulását. Egy nőstény leopárd krónikus szőrtisztogatása és farok nyalogatása azután csökkent, hogy egész csirketetemet kapott a takarmányozás során (Duncan 1997). Az állatkerti zsiráfok körében gyakori abnormális viselkedés a nem ehető tárgyak (pl. fal) nyalogatása. Ez valószínűleg a takarmányozással és a kérődzéssel áll kapcsolatban, miután lehetőséget biztosítottak számukra a természeteshez hasonló táplálkozásra, csökkent a sztereotip viselkedésük (Fernandez et. al. 2008).

A többi állattal szembeni agresszió csökkentése. Több faj esetében is igazolták, hogy a táplálék elrejtése és szétszórása a kifutóban csökkentette az állatok közötti agonisztikus viselkedést a takarmányozási idő alatt (Duncan 1997). A jó kifutó a vizuális akadályok és a megfelelő számú búvóhely segítségével is minimalizálja az agressziót (Baumans 2005). Menhelyen élő farkasoknál és kutya-farkas hibrideknél az emberi foglalkozás után nőtt az egyedek aktivitása, a barátságos viselkedések előfordulásának gyakorisága, többet játszottak egymással, emellett a sztereotip futkosás is csökkent illetve bizonyos egyedeknél meg is szűnt (http4).

4_2.pngA természetes, fajra jellemző viselkedésformák számának növelése. A környezetgazdagítás általában az egyedek közötti interakciók számát is fokozza, továbbá növeli a fizikai aktivitást: stimulálja, mozgásra ösztönzi az állatokat. Főemlősöknél (gorillák és orángutánok) azt találták, hogy az aktivitás leginkább új tárgyakkal növelhető (Duncan 1997).

A sztereotip viselkedéselemek gyakoriságának csökkentése és a passzivitás megszüntetése (Baumans 2005, Duncan 1997, http5). A pápaszemes medvék számára készített mézadagoló aktivitásra és célorientált viselkedésre sarkallja az állatokat, emellett csökkenti a sztereotip viselkedéselemek előfordulását (Fishbacker & Schmid 1999). A tigriseknél alkalmazott problémadoboz csökkentette az állatok táplálkozó viselkedésével (időre etetés) kapcsolatos frusztrációt, így mérséklődött a sztereotip járkálás (Jenny & Schmid 2002). A fókák számára nyújtott környezetgazdagítás csökkentette a sztereotip viselkedést (mintaúszás), emellett növelte a felderítő viselkedést (Hunter et. al. 2002). A rókák sztereotip futkosását szintén csökkentették a környezetgazdagító elemek, de leginkább egy megfelelő búvóhely segített, mert így kizárhatták a menekülést kiváltó ingereket (Duncan 1997).

A túlzott reaktivitás és a félelmi reakciók megjelenésének enyhítése, a reprodukciós képességek javítása (Baumans 2005, Duncan 1997). Bizonyos macskafélék vizeletéből kivont kortizol szintet vizsgálva dokumentálták, hogy a környezetgazdagítás (változatos terep, „macskabútor”) csökkenti az állatok stressz szintjét, sztereotip járkálását és passzivitását (Duncan 1997) Jobban képesek alkalmazkodni a környezetükhöz, könnyebben megbirkóznak a fogság okozta kihívásokkal, valamint egy stresszes esemény után hamarabb meg tudnak nyugodni (Baumans 2005, http5), illetve fokozza a felderítő viselkedésüket és növeli az aktivitásukat. Az is bebizonyosodott, hogy a stressz elnyomja a reproduktív funkciót (Duncan 1997), a környezetgazdagítás és a tréning (interakció a gondozóval, operáns kondicionálás) egyes fajoknál (pl. egzotikus kismacskáknál, sörényes farkasoknál) tenyésztési előnyöket is nyújthat, hiszen elősegíti a természetes szülői viselkedéseket (Cummings et. al. 2007). 

Bizonyos egészségügyi problémák (pl. öklendezés, táplálék felböfögése gorilláknál) megjelenésének csökkentése. A nagyragadozóknak adott egész csontok, valamint nyersbőr javítja az emésztést és csökkenti a fogkőképződést (Duncan 1997). A stressz következtében nagyobb a megbetegedés valószínűsége, ám mindez megelőzhető a környezetgazdagítással, ha az állatok kevésbé stresszelnek a mindennapok során és jobban érzik magukat, az immunrendszerük hatékonyabban működik és kisebb a valószínűsége, hogy megbetegednek (illetve hamarabb meg tudnak gyógyulni) (http5).

A tanulási képességek javulása a változatos környezet következtében. Egy bonyolultabb, érdekesebb kifutóban jobban fejlődnek a neuronális és kognitív funkciók (pl. térbeli memória) (Baumans 2005, http5).

4_3.pngKönnyebben kezelhető állatok a környezetgazdagítás hatására, hiszen a gazdagítás részeként végzett tréning segítségével egyszerűbben kivitelezhető néhány orvosi kezelés (pl. vérvétel, vakcinázás, általános vizsgálat) és több alapvető művelet (pl. zsilipellhetőség, szállítás) (Baumans 2005, Duncan 1997).  A gazdagítás során épül a gondozó és az állata közötti kapcsolat, hiszen az izgalmas eszközöket és élményeket az állat a gondozójához társítja (Animal Keepers' Forum).

Mindemellett a környezetgazdagítás nem csak az állatok számára előnyös: növeli a gondozó ismereteit az állatairól. A megfelelő gazdagításhoz az állatkerti ápolónak utána kell járni az állatok természetes viselkedésének, megfigyelni a fogságban élő állatokat, felismerni és megbeszélni a viselkedési problémákat, valamint saját kutatást tervezni, hogy kivitelezhesse a legjobb környezetgazdagítást az adott állatnál (Animal Keepers' Forum). Az állattartó-gondozó feladata, hogy megpróbálja csökkenteni/megszűntetni az abnormális és problémás viselkedésformák gyakoriságát. A jól megtervezett és gondosan kivitelezett környezetgazdagítás tehát éppen olyan fontos pontja az állatgondozásnak, mint a táplálás vagy az állatorvosi ellátás, ezért érdemes beépíteni a minden napi alapellátásba (Animal Keepers' Forum, Baumans 2005, Wettlaufer & Smith 2010).

A fentiek együttvéve hozzájárulnak az állat stabil fiziológiai és mentális állapotához. Segítségükkel az állat kiélheti kíváncsiságát, stimulálja érzékszerveit, ezáltal az hosszabb és egészségesebb életet élhet (Baumans 2005, Duncan 1997, Wettlaufer & Smith 2010). A gazdag környezet így valóban elősegíti a fogságban élő állatok jólétét (Mellen & MacPhee 2001).

Irodalomjegyzék:

- Animal Keepers' Forum, Vol. 29, No. 2, pp. 54-56. American Association of Zoo Keepers, Inc.

- Baumans, V. (2005): Environmental Enrichment for Laboratory Rodents and Rabbits: Requirements of Rodents, Rabbits, and Research. D.V.M. Utrecht University, Netherlands, 9 p.

- Cummings, D. & Brown, J. L. & Rodden, M. D. & Songsasen, N. (2007): Behavioral and Physiologic Responses to Environmental Enrichment in the Maned Wolf (Chrysocyon brachyurus). Zoo Biol. 26:331-343

- Duncan, A. E. (1997): A veterinary assessment of the risks and benefits of environmental enrichment. DMV, Detroit Zoological Institute, Royal Oak, 7 p.

- Fernandez, L. T. & Bashaw, M. J. & Sartor, R. L. & Bouwens, N. R. & Maki, T. S. (2008): Tongue Twisters: Feeding Enrichment to Reduce Oral Stereotypy in Giraffe. Zoo Biol. 27:200-212

- Fishbacher, M. & Schmid, H. (1999): Feeding Enrichment and Stereotypic Behavior in Spectacled Bears. Zoo Biol. 18:363-371

- Hunter, S. A. & Bay, M. S. & Martin. M. L. & Hatfield, J. S. (2002): Behavioral Effects of Environmental Enrichment on Harbor Seals (Phoca vitulina concolor) and Gray Seals (Halichoerus grypus). Zoo Biol. 21:375-387

- Jenny, S. & Schmid, H. (2002): Effect of Feeding Boxes on the Behavior of Stereotyping Amur Tigers (Panthera tigris altaica) in the Zurich Zoo, Zurich, Switzerland. Zoo Biol. 21:573-584

- Mellen, J. & MacPhee, M. S. (2001): Philosophy of Environmental Enrichment: Past, Present and Future. Zoo Biol. 20:211-226

- Wettlaufer, D. & Smith, L. (2010): Enrichment Suggestions for Captive-born, Hand-reared Jackals Held in Captivity. Cheetah Outreach, Cape Town, 17 p.

- http4 http://kutyakutatas.blogspot.hu/2014/02/farkashibrid-ember-kapcsolat.html EBológia - Farkashibrid ember kapcsolat 2016.03.01.

- http5 http://rainbowsnakes.tumblr.com/post/119229812584/environmental-enrichment-for-reptiles-what-why Environmental Enrichment for Reptiles 2016.03.01.

süti beállítások módosítása
Google+